Slachtoffer van phishing, vishing, smishing, pharming, mailspoofing,… ziet u door de bomen het digitale bos nog ? Wat te doen en vooral niet te doen

De digitale wereld evolueert snel, maar ook de gevaren in deze digitale wereld evolueren mee. U heeft de term phishing vast al wel eens zien passeren, maar weet u ook wat de termen vishing, smishing, pharming en mailspoofing inhouden?

Begrippen

Bij phishing gaat het om een vorm van internetfraude waarbij men uw persoonlijke informatie tracht te achterhalen door middel van het sturen van een e-mail met een bijlage die malware bevat of een link die naar een valse website leidt.

Vaak zien de e-mails er heel betrouwbaar uit of lijken ze te komen van een betrouwbare organisatie. Het is dus belangrijk dat u goed kijkt of het e-mailadres juist is en of de link zelf betrouwbaar is.

Een correct e-mailadres is helaas niet altijd een garantie dat de afzender betrouwbaar is. Sommige cyber-criminelen vervalsen namelijk het e-mailadres van de afzender. Bij mailspoofing gebruikt de oplichter de domeinnaam van iemand anders om zich voor te doen als die persoon. Dit zorgt ervoor dat de oplichter uw vertrouwen geniet omdat het lijkt alsof de e-mail komt van een bedrijf dat u kent.

Via e-mail is niet de enige manier waarop u kan worden opgelicht. Ook via SMS kan u verdachte berichten ontvangen. Hierbij spreken we van smishing. Ook hier gaat het om een link die malware installeert wanneer je erop klikt of die leidt naar een valse webpagina om zo te trachten je gegevens te achterhalen. 

Bij vishing gaat men nog verder. Dit is een vorm van fraude waarbij men u belt en u zo probeert te overtuigen bepaalde gegevens (zoals bankgegevens) door te geven of bepaalde handelingen te stellen, waardoor men aan uw gegevens kan.

U kan dus niet voorzichtig genoeg zijn als het om vreemde e-mails, telefoontjes of berichtjes gaat. Maar u heeft ook niet alles zelf in de hand. Slachtoffers van pharming bijvoorbeeld surfen naar websites die hen welgekend zijn, maar worden ongemerkt omgeleid naar een valse website.

Wat niet te doen?

De volgende tips helpen voorkomen dat u slachtoffer wordt van cybercriminelen:

  • Klik nooit op een bijlage of link in een e-mail of SMS die u niet vertrouwt. Indien u twijfelt kan u beter rechtstreeks contact opnemen met de instantie om te controleren of het bericht echt is.
  • Reageer nooit op een e-mail, SMS of telefoontje waarin men u verzoekt om bepaalde gegevens of geld.
  • Geef nooit paswoorden, gebruikersnamen, bankgegevens of persoonlijke codes door. Officiële instanties zoals banken gaan hier nooit om vragen.

Wat wel te doen?

  • Bescherm je apparaten met anti-virussoftware.
  • Maak back-ups van uw bestanden.
  • Stuur verdachte e-mails door naar verdacht@safeonweb.be

Heeft u toch op een verdachte link geklikt of gegevens doorgegeven? Volg dan volgende stappen om de schade zo veel mogelijk te beperken:

  • Indien u een wachtwoord heeft gegeven dat u ook voor andere accounts gebruikt is het belangrijk dat u dit wachtwoord onmiddellijk wijzigt.
  • Indien er geld verdwenen is dient u contact op te nemen met uw bank en cardstop te bellen om uw kaart te laten blokkeren. Ook is het belangrijk dat u uw bankrekening, account en bank app blokkeert.
  • Doe aangifte bij de politie van de schade die u heeft geleden.
  • Contacteer ons kantoor: 032330580 of  demeester@liberant.be